Bericht: | Robert Hulsman maakte mij attent op het boek (d.d. februari 1916) van Het Nederlandsch Cement Syndicaat betreffende de betonnen muur, welke is gebouwd volgens het systeem van Ingenieur Jonkheer Robert de Muralt.
"Deze dijk strekt zich over 4 kilometer uit als kanaaldijk langs de Beemster Uitwatering van Avenhorn tot aan de Zuiderzee bij Schardam. De dijk moet tevens het achterliggend polderland vrijwaren van een overstrooming bij eventuele doorbraak van de Zuiderzeedijk tusschen Schardam en de Oranjesluizen bij Amsterdam. De hoogte werd hiertoe echter onvoldoende geacht zoodat een verhooging is aangebracht tot op 1.25 M boven A.P. Intusschen was het bekend dat genoemde dijk ook poreus was en veel water daar doorheen in den polder zijn weg vond ten nadeele van den stand van het polderwater. Daarom is met de dijksverhooging tegelijk een waterdichte afhelling van den dijk tot stand gebracht. De dichte afhelling reikt tot 2.25 M boven A.P.
De betonmuur bestaat uit losse muurmooten, waartusschen glijdingslijsten zijn aangebracht".
Het traject langs de zuivelfabriek is gebouwd in 1912 en 1913. Dat is teug te lezen in rapportages van opzichter Willem van der Oord aan Dijkgraaf en Heemraden van Ambacht Drechterland.
Normaal bouwde men circa 400 meter muur tussen mei en september. De bouw van het derde traject in 1912 liep vertraging op waardoor in dat jaar minder dan de helft van de beoogde 421 meter gereed kwam. De aannemer werd eerst erg opgehouden door de te late levering van het metaalgaas voor de wapening en later werd het werk gehinderd door een buitengewoon hoge waterstand van de ringsloot. Als gevolg daarvan kon de bouw pas in het voorjaar van 1913 worden voltooid. |