Bericht: | Foto 3: v
Particuliere foto omstreeks 1920.
Uit: 'Hoornse Herinneringen' (uitgegeven in 1972).
Havenlicht op de westelijke landtong bij de haveningang.
Hoewel niet met zekerheid valt te zeggen uit welke tijd dit havenlicht stamt, kwam de lichtopstand in deze vorm reeds in de 18e eeuw voor, zonder dat hij sindsdien een wijziging van betekenis onderging.
In 1921 werd het licht elektrisch.
Aangezien het houtwerk in zeer vervallen staat verkeerde en er gevaar bestond voor instorting, werd de lichtopstand in oktober 1968 gedemonteerd.
Het is nog steeds de bedoeling om de lantaarn na de restauratie weer zijn oude vorm te hergeven.
In het houten aanbouwtje kon handmatig de misthoorn bediend worden. Deze is afgebroken nadat was overgeschakeld op een electrische misthoorn.
(Einde HH).
Uit: 'Stoomtrams rond Hoorn' (uitgegeven in 1982) van J. Kok.
Bij de ingang van de Hoornse haven stond een havenlicht dat werd bediend door de heer L.N. van der Woude. Bij zonsopkomst moest hij het petroleumlicht doven. Bij het invallen van de duisternis werd het licht weer ontstoken. Bij normaal weer ging hij met een roeiboot naar dit baken, dat bereikbaar was via een trap van 44 treden. Bij zwaar weer of hoog water moest hij via het Visserseiland naar het havenlicht. Bij mist werd het havenlicht ook ontstoken. Van der Woude moest vervolgens wachten tot hij de signalen van de misthoorn van de Hoornsche Boot hoorde. Deze seinen van de HB moesten beantwoord worden door de havenlichtwachter door op een toeter te blazen en met een bel te luiden. Als het schip veilig binnengevaren was, kon Van der Woude weer terugkeren, maar hij moest wel waakzaam blijven voor de komst van eventuele andere schepen. Kort na de Eerste Wereldoorlog werd de petroleumlamp vervangen door een electrische lamp, die bediend werd vanuit de Hoofdtoren. De misthoorn moest nog wel een poosje met de hand worden bediend vanuit een houten hokje bij het havenlicht.

Foto 3A: v
Particuliere foto zestiger jaren.

Foto 3B: b
Uitgever onbekend 1906
Uit: 'Toen Hoorn nog oud-Hoorn was' (uitgegeven in 1980).
Het is de 'Vereeniging' die de haven uit vaart. Voor de boeg van de 'Vereeniging' ziet men op de achtergrond het nog kale aangeslibde terrein waar later het Julianapark zal komen. De verhoging is een van de twee schietschansen -de schans 'J.P. Coen'- die daar toen lagen.
 |