Kaart -> Hoorn

Ansichtkaart informatie

113. Station, busgarage en Stationsplein

Meer foto's en informatie
Uitgever:1 Rembrandt Utrecht b 2 Nuss Haarlem m
Buurt:Hoorn
Jaartal foto 1:1926
Jaartal foto 2:1907
Foto 1Foto 2
Klik op de afbeelding om deze te vergrotenKlik op de afbeelding om deze te vergroten
Klik op de afbeelding om deze te vergrotenKlik op de afbeelding om deze te vergroten
Tekst: Uit: de 'Nieuwe Kroniek van Hoorn' (uitgegeven in 1891):
Het jaar 1884 bracht voor onze gemeente eindelijk den langverwachten dag, waarop een spoorweg haar verbinden zou met de hoofdstad van het land. Op 19 mei reed er een feesttrein van hier af, waarin tal van autoriteiten en genoodigden plaats namen, terwijl er op dien dag een diner ten raadhuize plaats had. Van dien dag af tot aan den twintigsten dier maand, waarop de opening voor het publiek geschiedde, werd er hier in Hoorn feest gevierd. Volgens de nieuwe dienstregeling zouden dagelijks van Hoorn naar Amsterdam vijf treinen loopen en in omgekeerde richting vier.
(Einde NKvH).

Uit: 'Stoomtrams rond Hoorn' (uitgegeven in 1982) van J. Kok.
Voor West-Friesland is het station Hoorn een knooppunt geweest van railverbindingen naar verschillende richtingen. Een spoorlijn naar Zaandam-Amsterdam; een spoorlijn naar Enkhuizen; een lokaalspoorlijn naar Medemblik; een paardentramlijn naar Enkhuizen; een spoorlijn naar Alkmaar; een stoomtramlijn naar Wognum-Schagen en een stoomtramlijn via Venhuizen naar Enkhuizen.
In 1884 waren het stationsgebouw en de goederenloods gereed. Het emplacement werd langzamerhand uitgebreid. In 1887 kwam er langs het eerste perron een kopspoor bij. In 1891 werden een losspoor en een losweg ten westen van de goederenloods aangelegd. Het derde perron werd in 1898 gebouwd. In 1917 werd aan de stadszijde van het stationsgebouw een overkapte uitgangscontrole gebouwd. De loods voor de verbrandingsmotorrijtuigen werd in 1929 gebouwd en bleef in gebruik tot 1938. Deze loods wordt sinds 1968 gebruikt voor onderhoud, bergingen restauratie van het materieel van de seizoentramdienst naar Medemblik.
De twee lage perrons, die er vanaf de opening lagen, werden in 1955 verwijderd. Daarvoor in de plaats kwam het verhoogde tweede perron, dat gedeeltelijk voorzien werd van een overkapping. Het eerste perron werd ook verhoogd.
In verband met de langere treinsamenstellingen werd het tweede perron ongeveer 100 m verlengd. Op 7 februari 1973 werd het verlengde perron in gebruik genomen.
In 1980-1981 werd vanaf de parkeerplaats aan de Van Dedemstraat een loopbrug naar het tweede/derde perron; het eerste perron en naar het Stationsplein gebouwd.
Het stationsgebouw is inmiddels op de monumentenlijst geplaatst. Dit oudste station van West-Friesland is inwendig meerdere malen verbouwd, maar aan de zijde van het voorplein bezit het nog in grote mate de monumentaliteit van bijna een eeuw geleden met de gemetselde dakkapellen en het leien dak.
(Einde SrH)

In 1911 reden per dag elf stoomtreinen richting Amsterdam. De eerste trein reed om 06.20 uur en de laatste om 21.43 uur. De reis duurde ongeveer 5 kwartier.
 
Reacties:
Naam:Co Beemsterboer
Datum:18 Jan 2018
Bericht:Foto 3: j
Uitgever Beerding 1907.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:18 Jan 2018
Bericht:Foto 4: c
Particuliere foto omstreeks 1902.
Uit: 'Hoorn in oude ansichten' (uitgegeven in 1978).
Het Stationsplein omstreeks 1902 met het station nog in oude glorie met zijn gemetselde dakkapellen, leien dak en aan de straatkant de bekende klok. Links is de ingang voor de goederen met toen al het bord van 'Van Gend & Loos'. Voor de bezorging in de stad maakte men eerst gebruik van handwagens, later van paard en wagen. Rechts achter de locomotievenloods, nu is er de garage van de N.Z.H., en het gebouwtje ernaast (boven het hoofd van de soldaat) was in gebruik als urinoir en eventuele opslag.
De mannen voor het station waren de kruiers, later wel witkielen genaamd. De lange man rechts is Bruun van Hinte en de kleine, rechts, vermoedelijk 'Dekkertje'.
De soldaat van het garnizoen en de jongen met zijn broertjes poseren graag voor de fotograaf, hetgeen in die tijd een hele belevenis was.
De tramrails zijn van de paardentram Hoorn-Enkhuizen.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:18 Jan 2018
Bericht:Foto 5: b
Uitgever Stumpel 1920.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:18 Jan 2018
Bericht:Foto 6: j
Uitgever Beerding 1904.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:18 Jan 2018
Bericht:Foto 7: j
Uitgever Winkelgalerij 1906.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:18 Jan 2018
Bericht:Foto 8: m
Uitgever Koop 1904.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:18 Jan 2018
Bericht:Foto 9: m
Uitgever Deyhle Amsterdam 1910.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:18 Jan 2018
Bericht:Foto 10: j
Uitgever Schaefer Amsterdam 1902.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:18 Jan 2018
Bericht:Foto 11: b
Uitgever Trenkler Leipzig 1906.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:18 Jan 2018
Bericht:Foto 12: j
Uitgever Blokker omstreeks 1932.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:18 Jan 2018
Bericht:Foto 13: m
Uitgever Van Straaten Middelburg 1910.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:18 Jan 2018
Bericht:Foto 14: j
Uitgever Boon Amsterdam 1903.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:18 Jan 2018
Bericht:Foto 15: j
Uitgever onbekend omstreeks 1930.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:18 Jan 2018
Bericht:Foto 16: j
Uitgever Rotatiepers PVDL Amsterdam 1932.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:18 Jan 2018
Bericht:Foto 17: j
Uitgever Van Creveld Amsterdam 1904.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:18 Jan 2018
Bericht:Foto 18: v
Uitgever onbekend 1931.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:18 Jan 2018
Bericht:Foto 19: m
Uitgever Schepel omstreeks 1930.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:18 Jan 2018
Bericht:Foto 20: k
Particuliere foto 1954 in het midden locomotief 3800.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:18 Jan 2018
Bericht:Foto 21: k
Particuliere foto tachtiger jaren.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:18 Jan 2018
Bericht:Foto 22: v
Particuliere foto dertiger jaren.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:18 Jan 2018
Bericht:Foto 23: c
Particuliere foto 1920.
De autobussen van Kok & Van Meurs.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:18 Jan 2018
Bericht:Foto 24: m
Uitgever onbekend omstreeks 1950.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:18 Jan 2018
Bericht:Foto 25: j
Uitgever Cladder Amsterdam vijftiger jaren.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:07 Feb 2019
Bericht:Foto 26: m
Uitgever Rotoprint Baarn zestiger jaren.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:27 Sep 2022
Bericht:Foto 27: v
Particuliere foto zestiger jaren.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:27 Sep 2022
Bericht:Foto 28: v
Particuliere foto dertiger jaren.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:27 Sep 2022
Bericht:Foto 29: v
Particuliere foto dertiger jaren.
We zien de zijkant van de busgarage vanaf de Spoorsingel.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:27 Sep 2022
Bericht:Foto 30: v
Particuliere foto zestiger jaren.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:30 May 2023
Bericht:Foto 31: k
Foto van C. de Boer 9 augustus 1967.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:30 May 2023
Bericht:Foto 32: c
Foto van C. de Boer 3 augustus 1967.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:30 May 2023
Bericht:Foto 33: v
Particuliere foto vijftiger jaren.
Dhr Aay en zijn dochter met hun groentekar met de busgarage op de achtergrond.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:30 May 2023
Bericht:Foto 34: m
Uitgever Bakker Koog Zaandijk 1902.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:30 May 2023
Bericht:Foto 35: c
Uitgever Gerhards 1907.
Foto van VOH.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:30 May 2023
Bericht:Foto 36: m
Uitgever onbekend omstreeks 1930.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:30 May 2023
Bericht:Foto 37: b
Uitgever Nauta Velsen 1906.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:30 May 2023
Bericht:Foto 38: b
Uitgever Schaefer Amsterdam 1920.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:30 May 2023
Bericht:Foto 39: j
Uitgever Hermary 1930.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:30 May 2023
Bericht:Foto 40: c
Particuliere foto 1941.
De wachtruimte in het station. Het buffet lag tegen de oostgevel. Links zien we door de ramen de trein langs spoor 1 staan.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:30 May 2023
Bericht:Foto 41: k
Particuliere foto 1941.
Er waren verschillende wachtruimten voor 1e, 2e en 3e-klas reizigers.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:30 May 2023
Bericht:Foto 42: v
Particuliere foto 1941.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:30 May 2023
Bericht:Foto 43: v
Uitgever onbekend vijftiger jaren.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:30 May 2023
Bericht:Foto 44: c
Uitgever onbekend vijftiger jaren.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:30 May 2023
Bericht:Foto 45: c
Uitgever P. Nooteboom augustus 1959.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:30 May 2023
Bericht:Foto 46: b
Uitgever Schepel 1924.
Foto 46 tot en met 48 betreffen drie opnamen op het stationsplein van de optocht van de brandweer bij de landbouwfeesten in 1924.
Wij zien C. van der Veen (met witte pet en met staf); in het midden met een zuidwester op zijn hoofd: Rhodens; midden voor R. Boon (verkleed als politieman); in pak en met gleufhoed Okx (hij was smid op het Gerritsland hoek Jeroenensteeg) en rechts met witte pet schilder Jaap Rus.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:30 May 2023
Bericht:Foto 47: m
Uitgever Schepel 1924.
We zien op de wagen zeven personen genaamd van links naar rechts: NN; R. Boon (hij was stucadoor); NN; De Vries (hij was steenhandelaar); NN; Geerling (hij was monteur) en J. Woestenburg (de loodgieter).
Staand op de weg zien we eveneens zeven personen genaamd van links naar rechts: A. Woestenburg (hij was schilder); G. Luckens (hij was stucadoor); C. van der Berg (hij was timmerman); J. Visser (hij woonde aan de Gouw); C. van der Veen (hij woonde aan de Breestraat); brandweercommandant H.J. Cramer (hij was gemeente-architect) en Jac. Zuidweg (hij was houtkoper).
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:30 May 2023
Bericht:Foto 48: b
Uitgever Schepel 1924:
We zien van links naar rechts: Klaas Tiemes (hij draagt een grote medaille op zijn kleding); A. Woestenburg (met staf); brandweercommandant H.J. Cramer (hij was gemeente-architect) en in het midden met hoed Molenaar.
De voorste pomp, waarop 'Wognum' te lezen staat, is later naar Enkhuizen gegaan.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:30 May 2023
Bericht:Foto 49: v
Particuliere foto dertiger jaren.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten
U kunt door middel van het formulier hieronder een bericht op de website plaatsen. Dit bericht zal direct voor alle bezoekers zichtbaar zijn.
Uw naam:
Uw e-mail adres:
Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en komt dus niet zichtbaar op de website.
Uw reactie op deze kaart: