MENU
Kaart -> Hoorn
Ansichtkaart informatie
113. Station, busgarage en Stationsplein
Meer foto's en informatie |
Uitgever: | 1 Rembrandt Utrecht b 2 Nuss Haarlem m |
Buurt: | Hoorn |
Jaartal foto 1: | 1926 |
Jaartal foto 2: | 1907 |
Foto 1 | Foto 2 |
Klik op de afbeelding om deze te vergroten | Klik op de afbeelding om deze te vergroten |
Tekst: Uit: de 'Nieuwe Kroniek van Hoorn' (uitgegeven in 1891): Het jaar 1884 bracht voor onze gemeente eindelijk den langverwachten dag, waarop een spoorweg haar verbinden zou met de hoofdstad van het land. Op 19 mei reed er een feesttrein van hier af, waarin tal van autoriteiten en genoodigden plaats namen, terwijl er op dien dag een diner ten raadhuize plaats had. Van dien dag af tot aan den twintigsten dier maand, waarop de opening voor het publiek geschiedde, werd er hier in Hoorn feest gevierd. Volgens de nieuwe dienstregeling zouden dagelijks van Hoorn naar Amsterdam vijf treinen loopen en in omgekeerde richting vier. (Einde NKvH). Uit: 'Stoomtrams rond Hoorn' (uitgegeven in 1982) van J. Kok. Voor West-Friesland is het station Hoorn een knooppunt geweest van railverbindingen naar verschillende richtingen. Een spoorlijn naar Zaandam-Amsterdam; een spoorlijn naar Enkhuizen; een lokaalspoorlijn naar Medemblik; een paardentramlijn naar Enkhuizen; een spoorlijn naar Alkmaar; een stoomtramlijn naar Wognum-Schagen en een stoomtramlijn via Venhuizen naar Enkhuizen. In 1884 waren het stationsgebouw en de goederenloods gereed. Het emplacement werd langzamerhand uitgebreid. In 1887 kwam er langs het eerste perron een kopspoor bij. In 1891 werden een losspoor en een losweg ten westen van de goederenloods aangelegd. Het derde perron werd in 1898 gebouwd. In 1917 werd aan de stadszijde van het stationsgebouw een overkapte uitgangscontrole gebouwd. De loods voor de verbrandingsmotorrijtuigen werd in 1929 gebouwd en bleef in gebruik tot 1938. Deze loods wordt sinds 1968 gebruikt voor onderhoud, bergingen restauratie van het materieel van de seizoentramdienst naar Medemblik. De twee lage perrons, die er vanaf de opening lagen, werden in 1955 verwijderd. Daarvoor in de plaats kwam het verhoogde tweede perron, dat gedeeltelijk voorzien werd van een overkapping. Het eerste perron werd ook verhoogd. In verband met de langere treinsamenstellingen werd het tweede perron ongeveer 100 m verlengd. Op 7 februari 1973 werd het verlengde perron in gebruik genomen. In 1980-1981 werd vanaf de parkeerplaats aan de Van Dedemstraat een loopbrug naar het tweede/derde perron; het eerste perron en naar het Stationsplein gebouwd. Het stationsgebouw is inmiddels op de monumentenlijst geplaatst. Dit oudste station van West-Friesland is inwendig meerdere malen verbouwd, maar aan de zijde van het voorplein bezit het nog in grote mate de monumentaliteit van bijna een eeuw geleden met de gemetselde dakkapellen en het leien dak. (Einde SrH) In 1911 reden per dag elf stoomtreinen richting Amsterdam. De eerste trein reed om 06.20 uur en de laatste om 21.43 uur. De reis duurde ongeveer 5 kwartier. |