MENU
Kaart -> Hoorn
Ansichtkaart informatie
195. Hoofd en Oostereiland
Meer foto's en informatie |
Uitgever: | 1 Onbekend v 2 Jonker Egmond aan Zee m |
Buurt: | Hoorn |
Jaartal foto 1: | 1880 |
Jaartal foto 2: | 1913 |
Foto 1 | Foto 2 |
Klik op de afbeelding om deze te vergroten | Klik op de afbeelding om deze te vergroten |
Tekst: Bij foto 1: Uit: 'Hoorn in oude ansichten' (uitgegeven in 1978). 'De Stad Hoorn' omstreeks 1880 gemeerd aan het Hoofd. Het was een raderstoomschip voor goederen, gebouwd in 1870 door Joh. Kloos en D. Goedkoop jr te Amsterdam. Het werd gebruikt voor de dienst Hoorn-Amsterdam, maar door de opening van de spoorlijn Zaandam-Hoorn verminderde het vervoer kennelijk zodanig dat tot verkoop werd besloten. Dit geschiedde in oktober 1884. De koper was D. Kiewiets uit Amsterdam en de boot werd herdoopt in 'Ville d'Ostende' en bestemd voor pleziertochten vanuit Oostende op de Noordzee. Men kon verder volstaan met de (eerste) schroefboot 'De Vereeniging' en de duurder in exploitatie zijnde raderboot van de hand doen. 'De Vereeniging' werd trouwens in 1891 vervangen door een nieuwe, gelijknamige boot. Aan de 'Ville d'Ostende' kwam al in 1887 een roemloos einde: hij werd verkocht voor de sloop. Het gebouw achter de boot, staande op het Hoofd, was het vrachtpakhuis voor de opslag van goederen van de boot en is in het begin van de 20e eeuw gesloopt. En Uit: 'Toen Hoorn nog oud-Hoorn was' (uitgegeven in 1980). De eerste 'Hoornse Boot' was de radervrachtboot 'Stad Hoorn' die op deze foto uit 1880 afgemeerd ligt tussen de 'Krententuin' en de Hoofdtoren, waar toen het inmiddels afgebroken boothuis lag waar de aangevoerde of op transport te stellen goederen werden opgeslagen. Een gaaf stukje scheepshistorie deze 'Stad Hoorn', die tien jaar tevoren in 1870 te Amsterdam was gebouwd. Een vaartuig van 51 bij 5,5 meter dat nog bestuurd werd met een in de open lucht -op het zogeheten 'schavotje', staand stuurrad op het achterschip. Bijna twintig jaar heeft deze 'Stad Hoorn' dienst gedaan tussen Hoorn en Amsterdam, waarna zij werd vervangen door twee nieuwe schepen, achtereenvolgens in 1889 de 'Mr W.K. Baron van Dedem', vernoemd naar de toenmalige burgemeester en met een capaciteit voor 300 passagiers, en in 1891 de 'Vereeniging' die 275 passagiers kon vervoeren. Beide schepen werden in de vaart gehouden door de rederij Horjus & Co en later door de 'Hoornse Stoombootrederij'. Men kon met deze schepen dagelijks van Hoorn naar Amsterdam vice versa varen. Een retour 1e Kajuit en tentdek kostte f 0,60 en 2e Kajuit f 0,40 per persoon. |