Kaart -> Hoorn

Ansichtkaart informatie

195. Oostereiland

Als u hier klikt vindt u meer informatie.
Uitgever:1 Onbekend 2 Jonker Egmond
Buurt:Hoorn
Jaartal foto 1:1880
Jaartal foto 2:1913
Foto 1Foto 2
Klik op de afbeelding om deze te vergrotenKlik op de afbeelding om deze te vergroten
Klik op de afbeelding om deze te vergrotenKlik op de afbeelding om deze te vergroten
Tekst: Bij foto 1:
Uit: 'Hoorn in oude ansichten' (1978).
'De Stad Hoorn' omstreeks 1880 gemeerd aan het Hoofd. Het was een raderstoomschip voor goederen, gebouwd in 1870 door Joh. Kloos en D. Goedkoop jr te Amsterdam. Het werd gebruikt voor de dienst Hoorn-Amsterdam, maar door de opening van de spoorlijn Zaandam-Hoorn verminderde het vervoer kennelijk zodanig dat tot verkoop werd besloten. Dit geschiedde in oktober 1884. De koper was D. Kiewiets uit Amsterdam en de boot werd herdoopt in 'Ville d'Ostende' en bestemd voor pleziertochten vanuit Oostende op de Noordzee.
Men kon verder volstaan met de (eerste) schroefboot 'De Vereeniging' en de duurder in exploitatie zijnde raderboot van de hand doen. 'De Vereeniging' werd trouwens in 1891 vervangen door een nieuwe, gelijknamige boot.
Aan de 'Ville d'Ostende' kwam al in 1887 een roemloos einde: hij werd verkocht voor de sloop.
Het gebouw achter de boot, staande op het Hoofd, was het vrachtpakhuis voor de opslag van goederen van de boot en is in het begin van de 20e eeuw gesloopt.
En
Uit: 'Toen Hoorn nog oud-Hoorn was' (1980).
De eerste 'Hoornse Boot' was de radervrachtboot 'Stad Hoorn' die op deze foto uit 1880 afgemeerd ligt tussen de 'Krententuin' en de Hoofdtoren, waar toen het inmiddels afgebroken boothuis lag waar de aangevoerde of op transport te stellen goederen werden opgeslagen.
Een gaaf stukje scheepshistorie deze 'Stad Hoorn', die tien jaar tevoren in 1870 te Amsterdam was gebouwd.
Een vaartuig van 51 bij 5,5 meter dat nog bestuurd werd met een in de open lucht -op het zogeheten 'schavotje', staand stuurrad op het achterschip.
Bijna twintig jaar heeft deze 'Stad Hoorn' dienst gedaan tussen Hoorn en Amsterdam, waarna zij werd vervangen door twee nieuwe schepen, achtereenvolgens in 1889 de 'Mr W.K. Baron van Dedem', vernoemd naar de toenmalige burgemeester en met een capaciteit voor 300 passagiers, en in 1891 de 'Vereeniging' die 275 passagiers kon vervoeren.
Beide schepen werden in de vaart gehouden door de rederij Horjus & Co en later door de 'Hoornse Stoombootrederij'.
Men kon met deze schepen dagelijks van Hoorn naar Amsterdam vice versa varen. Een retour 1e Kajuit en tentdek kostte f 0,60 en 2e Kajuit f 0,40 per persoon.
 
Reacties:
U kunt door middel van het formulier hieronder een bericht op de website plaatsen. Dit bericht zal direct voor alle bezoekers leesbaar zijn.
Naam:Co Beemsterboer
Datum:27 Dec 2017
Bericht:Foto 3:
Foto van Willem de Boer.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten></a>

Naam:Co Beemsterboer
Datum:27 Dec 2017
Bericht:Foto 4:
Uitgever onbekend 1932.
Uit: 'Toen Hoorn nog oud-Hoorn was' (1980).
Door aanplemping van grond is in de 17e eeuw het Oostereiland ontstaan. Al snel vestigde hier de Admiraliteit (Marine) van Westfriesland en het Noorderkwartier haar magazijnen.
De oude Admiraliteitsmagazijnen kregen van 1886 tot 1932 de bestemming van een Rijkswerkinrichting, in de wandeling 'De Krententuin' genoemd. Op de foto uit 1932 ziet men de autobus die de laatstovergeblevenen van de Rijkswerkinrichting afvoert naar een andere behuizing elders in Nederland.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten></a>

Naam:Co Beemsterboer
Datum:27 Dec 2017
Bericht:Foto 5:
Uitgever A. Bakker 1910.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten></a>

Naam:Co Beemsterboer
Datum:27 Dec 2017
Bericht:Foto 6:
Uitgever Beerding 1904.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten></a>

Naam:Co Beemsterboer
Datum:28 Dec 2017
Bericht:Foto 7:
Uitgever Stumpel 1956.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten></a>
Uw naam:
Uw e-mail adres:
Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en komt dus niet zichtbaar op de website.
Uw reactie op deze kaart:
   Map: De lokatie van deze foto's is te vinden op de volgende kaart: