Kaart -> Scharwoude

Ansichtkaart informatie

Dijkwerk

Als u hier klikt vindt u meer informatie.
Uitgever:particuliere foto
Buurt:Scharwoude
Jaartal foto 1:omstreeks 1920
Jaartal foto 2:2015
Foto 1Foto 2
Klik op de afbeelding om deze te vergrotenKlik op de afbeelding om deze te vergroten
Klik op de afbeelding om deze te vergrotenKlik op de afbeelding om deze te vergroten
Tekst: Bij de foto's 1, 5 en 7 uit: 'Toen Scharwoude nog een dorp was' (2014).
Vroeger was de dijk veel lager en liep de weg boven op de dijk. Toen in 1916 in Noord-Holland een grote overstroming kwam, werd duidelijk dat de zeewerende dijk verzwaard moest worden. De dijk werd niet alleen verhoogd, ze moest tevens breder gemaakt worden en wel landinwaarts. Daarom moest een aantal woningen dat beneden aan de dijk stond gesloopt worden.
Op foto 1 zien we dat het werk met schep en kruiwagen werd uitgevoerd.
Voor de dijkverzwaring was veel zand en grond nodig. Veel grond is uit het weiland gehaald, ten zuiden van Scharwoude. Er ontstond door dat graafwerk een meertje dat later de naam 'Karperput' kreeg. De grond die uit de 'Karperput' gehaald werd, werd vervoerd met stoomlocomotiefjes.
Op foto 1 zien we links de smalspoorrails liggen.
 
Reacties:
U kunt door middel van het formulier hieronder een bericht op de website plaatsen. Dit bericht zal direct voor alle bezoekers leesbaar zijn.
Naam:Co Beemsterboer
Datum:09 Apr 2020
Bericht:foto 3:
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:09 Apr 2020
Bericht:Foto 4:
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:09 Apr 2020
Bericht:Foto 5:
Niet alleen werd er grond gebruikt voor het verstevigen van de dijk, er werd ook zand, aangevoerd via het haventje van Scharwoude, gebruikt om de dijk te verstevigen. We zien dat het rechter spoor de dijk over gaat.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten


Foto 5A:
We zien rails langs de onderkant van de dijk met de locomotief die grond uit de kleiput moet halen.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:09 Apr 2020
Bericht:Foto 6:
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:09 Apr 2020
Bericht:Foto 7:
Uit: 'Toen Scharwoude nog een dorp was' (2014).
Omdat de locomotieven vanuit de kuil omhoog moesten rijden en veel zwaar beladen karren moesten trekken werd de stoomketel flink opgestookt. Daardoor ontstond er steeds een vonkenregen uit de schoorsteen van de locomotief. In 1918 gebeurde het dat door zo een vonkenregen een boerderijtje met rieten kap in brand vloog. Dit boerderijtje stond in de buurt van de Karperput. Om herhaling te voorkomen zijn hierna vonkenvangers op de schoorstenen geplaatst.
Deze foto is genomen vanaf de dijk. Links op de achtergrond zien we het station en midden op de achtergrond zien we de loods langs het spoor.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:14 Apr 2020
Bericht:Foto 8:
Uit: 'Toen Scharwoude nog een dorp was' (2014).
Toen het werk was afgerond, in de winter van 1922-1923, zouden de locs worden afgevoerd over de Zuiderzee. Ze werden op dekschuiten geladen en lagen te wachten op transport. Tijdens een storm gingen de locomotieven schuiven en gleden van de dekschuiten af. De locs zijn later gelicht en alsnog afgevoerd. Links is de zweminrichting te zien en in het midden de schoorsteen van het stoomgemaal van de Westerkogge bij De Hulk.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:08 Aug 2021
Bericht:Foto 9:
Deze foto werd aangeleverd door HV Hemony.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten
Uw naam:
Uw e-mail adres:
Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en komt dus niet zichtbaar op de website.
Uw reactie op deze kaart: