Kaart -> Scharwoude

Ansichtkaart informatie

Losplaats

Als u hier klikt vindt u meer informatie.
Uitgever:Onbekend
Buurt:Scharwoude
Jaartal foto 1:omstreeks 1920
Jaartal foto 2:2014
Foto 1Foto 2
Klik op de afbeelding om deze te vergrotenKlik op de afbeelding om deze te vergroten
Klik op de afbeelding om deze te vergrotenKlik op de afbeelding om deze te vergroten
Tekst: Uit: "Avenhorn, Grosthuizen en Scharwoude in grootmoeders tijd" (1992).
De losplaats van de veiling Avenhorn en Omstreken aan de spoorlijn in Scharwoude. Zolang de veiling bestond werd er met groente en aardappelen van Avenhorn via de Jaagvaart en de Naamsloot (Damsloot) gevaren naar deze losplaats waar de veiling een loodsje had staan als onderkomen voor het veilingpersoneel en als berging van enig materiaal of andere tijdelijke opslag.
Er heeft ooit een plan bestaan om een spoorlijntje van Scharwoude langs de noordelijke zeer brede berm van de Hoornse Jaagweg naar Avenhorn aan te leggen. Er was zelfs door vijf belanghebbende gemeenten een fors gegroeid fonds voor gevormd.
En.
Uit: "Toen Hoorn nog oud-Hoorn was" (1980).
In 1907 besloot men tot het oprichten van een afslagmarkt aan het spoor te Scharwoude. Deze afslagmarkt bleek niet aan de verwachtingen te voldoen, zodat in 1914 een afslagmarkt werd ingesteld aan het vaarwater te Avenhorn, in 1918 gevolgd door de stichting van een los- en laadplaats aan het spoor te Scharwoude.
Het was in die dagen geen uitzondering, dat de telers die om half twaalf veilden, en dus al uren eerder met hun schuit van huis moesten, eerst tussen 8 en 12 uur 's avonds de schuit thuis weer aan de wal brachten.
Het was het steeds meer toenemende vrachtvervoer per auto dat tenslotte de oorzaak werd van de opheffing in 1964 van de los- en laadplaats aan het spoor in Scharwoude.
En.
Uit: 'Toen Scharwoude nog een dorp was' (2014).
De losplaats van de Veiling Avenhorn en Omstreken aan de spoorlijn in Scharwoude.
Vanaf 1923 tot 1964 werden hier de goederenwagons geladen.
Later, toen de veiling geen gebruik meer maakte van het gebouw, had de heer Anne Belkom hier een opslag van (stook)kolen. Vanaf de 70-er jaren tot ongeveer 1999 is de loods eigendom geweest van Kramer Keukens en gebruikt voor opslag.
In 2000 kocht Marco Bolluijt de loods van de familie Kramer. De loods was in slechte staat en moest opnieuw worden opgetrokken. Deze keer niet van hout hout maar van steen. Voor het ontwerp is gekeken naar station 'Avenhorn'. Zie foto 2.
 
Reacties:
U kunt door middel van het formulier hieronder een bericht op de website plaatsen. Dit bericht zal direct voor alle bezoekers leesbaar zijn.
Naam:Co Beemsterboer
Datum:08 Apr 2020
Bericht:Foto 3:
De goederen worden vanaf de losplaats direct in de wagons geladen.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten


Foto 3A:
Het overladen van aardappelen in de wagons. Voor dat zware werk waren vele handen nodig.
Links zien we nog net een glimp van de wagon.
Deze foto is aangeleverd door HV Hemony.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten


Foto 3B:
In de laatste jaren werden de wagons geladen door middel van een elevator. Dat betekende een hele verbetering voor de werkers. En de kade is eveneens flink verbeterd.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:09 Apr 2020
Bericht:Foto 4:
Om de wagons te kunnen laden was er een extra stuk spoor aangelegd en kon het reguliere treinverkeer doorgang vinden. We zien twee wagons klaar staan om te worden geladen. We kijken in de richting van Oosthuizen. Rechts onder zien we de verbeterde loskade.
Links van het spoor zien we het seinwachtershuisje. Rechts van het spoor het zogenaamde 'spoorhuis'. Daar bovenuit zien we het dak van het station. Rechts van het spoorhuis zien we het woonhuis en de boerderij van de familie Dijkshoorn.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Naam:Co Beemsterboer
Datum:09 Apr 2020
Bericht:Foto 5:
Een opname kijkend in de richting van Hoorn. Links zien we het 'spoorhuis' en rechts het witte seinwachtershuisje. En rechts daarvan de garage van Ooms.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten
Uw naam:
Uw e-mail adres:
Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en komt dus niet zichtbaar op de website.
Uw reactie op deze kaart: